Når jeg arbejder med konverteringsoptimering fokuserer jeg på at alle sider skal have et formål. Og det skal være tydeligt for brugeren hvad formålet med siden er. De skal guides til at gøre det jeg gerne vil have dem til. Dette gælder overalt på et website og især kvitteringssider har det tit med at være en blindgyde uden andet formål end at vise en passiv oversigt over købet. Men der er stadig masser af værdi du kan hive ud af dine besøgende ved at konvertere brugerne overalt på sitet. Jeg har tidligere skrevet om at bruge nedetid aktivt til at booste nyhedsbrevslisten og her viser jeg dig tre måder du kan hente ekstra værdi ud af dine besøgende på kvitteringssiden.

Umiddelbar feedback på oplevelsen

Det kan være mega værdifuldt at få kundernes feedback efter købet med post-conversions. Det kan gøres med Trustpilot, men det vil typisk være for produktet eller kundeservicen, og på det tidspunkt har kunderne glemt alt om hvor nemt dit website var at bruge. På ExchangeMyCoins.com bruger vi kvitteringssiden til at få kundernes umiddelbare indtryk af vores tjeneste – lige efter de har brugt den! Det giver os mega værdifuld viden om UX udfordringer, forslag til nye features og lignende. Positive kommentarer bruger vi som testimonials for at skabe social proof på sitet.

Sådan ser feedback boksen ud på kvitteringssiden

Sådan ser feedback boksen ud på kvitteringssiden

Brugerens veksling og kvittering sker på samme side og derfor skyder vi elegant en feedback formular ind på siden når vekslingen er gennemført:

Elegant indsamling af umiddelbar feedback fra kunderne.

Elegant indsættelse af feedback funktionen når vekslingen er gennemført.

Bliver det brugt? Ja, 10,4% af alle vores kunder udfylder formularen!

Sociale likes og shares

En anden vigtig ting for os er at få vores kunder til at anbefale os til andre samt følge os så vi kan trække dem tilbage i butikken igen.

Opfordring til sociale delinger

Opfordring til sociale delinger

Det ser således ud i aktion:

Opfordring til sociale likes og delinger.

Opfordring til sociale likes og delinger.

5,6% af vores kunder bruger denne feature. Fordelingen af funktionerne ser således ud:

Fordeling af likes og shares.

Fordeling af likes og shares.

Anmeldelser på facebook

Fremfor at indsamle anmeldelserne på vores eget site, vil vi gerne have kunderne til at anmelde os på facebook, da andre brugere har mere tillid til anmeldelser på 3. parts sider, da vi ikke kan slette dårlige anmeldelser. Vi har derfor testet om vi kan få brugerne ledt over på facebook fra kvitteringssiden:

Brugerne skal ledes over på facebook fra kvitteringssiden.

Brugerne skal ledes over på facebook fra kvitteringssiden.

Vi er skiftet til at bruge Enhanced Ecommerce til at måle hvor mange der klikker på linket til facebook. Vi tracker visninger og kliks, og får dermed en CTR for linket direkte i Google Analytics. Det er genialt!

Internal Promotions i Enhanced Ecommerce giver genialt overblik.

Internal Promotions i Enhanced Ecommerce giver genialt overblik.

Som det kan ses har vi en CTR på 2,94%, dvs. næsten 3% hopper over på facebook for at anmelde os. Vi kan dog ikke se om de så ender med at skrive en anmeldelse, men sådan er det jo :)

Greenline.dk eksempel

Greenline.dk gør det rigtig godt online og ved mit seneste køb på siden, kan jeg se de også bruger kvitteringssiden aktivt til at få værdifuld feedback fra brugerne. Måske inspireret af dette indlæg? :)

Se herunder hvordan de først spørger om siden var brugervenlig og derefter giver mulighed for at skrive en uddybende kommentar. Jeg er sikker på de får masser af værdifulde inputs til at gøre webshoppen bedre! Og se lige hvordan de diskret linker til ordrebekræftelsen nedenunder, så brugerne kan finde den, men uden at det tager opmærksomhed. Ordrebekræftelsen er sekundær. Det vigtigste er at hente maksimal værdi ud af brugerne lige efter de har handlet!

Umiddelbar vurdering af brugervenlighed lige efter købet er guld værd!

Umiddelbar vurdering af brugervenlighed lige efter købet er guld værd!

Jeg gætter på der kommer mange gode forslag til at gøre shoppen bedre!

Jeg gætter på der kommer mange gode forslag til at gøre shoppen bedre!

Hvad med dig? Har du selv brugt kvitteringssiden aktivt eller har set nogle websites gøre det? Lad mig høre i kommentarerne herunder.