Denne blog handler normalt om digital markedsføring. Men den handler også rigtig meget om at træffe datadrevne beslutninger og i dag skal det handle om at træffe datadrevne beslutninger i den virkelige verden. En af de beslutninger som ofte ender med at blive truffet ud fra mavefornemmelser er nemlig indkøb af drikkevarer til en fest.

Hvor meget drikker folk i gennemsnit over en hel aften? Det kan være skide svært at svare på, fordi der er så stor forskel på folk. Nogen drikker kun øl, andre foretrækker vin og nogle drikker kun et par enkelte genstande eller slet ikke.

Sidste år i august havde jeg fornøjelsen af at blive gift med min dejlige kone og vi stod i præcis samme dilemma. Jeg hader at træffe beslutninger baseret på mavefornemmelser og besluttede at indsamle de nødvendige data og få lavet noget ordentlig analyse af hvad der præcis bliver drukket. Resultatet kan ses herunder. Håber du kan bruge det til din næste fest!

Infografik: Så meget drikker gæsterne til et bryllup.

Infografik: Så meget drikker gæsterne til et bryllup.

Beregn hvor meget I skal købe til jeres fest


Indkøbsseddel – du skal købe følgende:

  • 0 rammer øl
  • 0 rammer sodavand
  • 0 rammer cider
  • 0 flasker velkomstvin
  • 0 flasker hvidvin
  • 0 flasker rødvin
  • 0 flasker dessertvin
  • 0 flasker shots (0,7 liter pr. flaske)

Alle antal er rundet op, dvs. 7,1 rammer er rundet op til 8 rammer, så der burde være nok til alle jeres gæster. Bemærk dog at disse udregninger kun er vejledende baseret på hvad der blev drukket til vores fest og dermed blot en hjælp til hvor meget der cirka skal købes.

Datagrundlaget

Ovenstående data stammer fra min kones og mit bryllup fra august 2014. Festen blev holdt i et forsamlingshus hvor gæsterne primært selv hentede drikkevarer i barens køleskab som ses herunder. Dog blev de første flasker vin serveret ved bordene af tjenere, men derefter hentede gæsterne selv vin og andre drikkevarer i baren. Vi havde i alt 76 gæster, hvoraf 40 var kvinder og 36 mænd. 53 af gæsterne, eller hvad der svarer til 70%, var mellem 20 og 39 år gamle. Vi blev viet i kirken kl. 13.30 og gæsterne ankom til festen kl. 15 og festede til kl. 04.

Ta-Selv baren

Ta-Selv baren

Sodvand

Der bliver i gennemsnit drukket 3 sodavand pr. gæst. Fordelingen pr. gæst af sodavand til vores fest var følgende:

  • 1,34 Coca Cola
  • 0,58 Pepsi Max
  • 0,47 Faxe kondi
  • 0,37 Fanta
  • 0,21 Cola Zero

Øl

Ved øl bliver der i gennemsnit drukket 2,6 øl pr. gæst. For typen af øl fordeler det sig således pr. gæst:

  • 1,34 Classic
  • 1,12 Pilsner
  • 0,16 Export

Er det så Tuborg eller Royal folk helst vil drikke? Det er jo Århus, så det kunne godt være Royal, men nej:

  • 1,78 Tuborg
  • 0,84 Royal

Vin

Der bliver drukket 1 flaske vin pr. gæst og hver gæst drikker cirka:

  • 0,14 flaske velkomstvin svarende til 0,8 glas pr. gæst
  • 0,34 flaske hvidvin svarende til 2 glas pr. gæst
  • 0,43 flaske rødvin svarende til 2,6 glas pr. gæst
  • 0,09 flaske dessertvin svarende til 0,5 glas pr. gæst

Cider

Vi havde købt tre slags cider og vi er jo i Jylland, så der blev selvfølgelig drukket mest Mokai:

  • 0,6 Mokai pr. gæst
  • 0,33 Garage lemon pr. gæst
  • 0,26 Somersby æble pr. gæst
  • 0,13 Somersby blackberry pr. gæst

Shots

Vi havde to slags shots. De grønne lakrids shots som alle kan lide og så nogle små kolde som vi selv havde blandet af 1/3 Southern Comfort og 2/3 Roses Lime. Der blev drukket lidt over 5 shots pr. gæst:

  • 2,76 shots Små Grønne
  • 2,63 shots Små Kolde

Jeg håber du kan bruge tallene til at købe lidt mere præcist ind til din næste fest! Det kan I hvert fald bruges som inspiration, så du ikke kun har din mavefornemmelse at basere dine indkøb på.

Hvad koster det at holde et bryllup?

Hvis du læser dette, er der god chance for at du er igang med at planlægge et bryllup. Mange af vores venner og kollegaer har spurgt, hvad det kostede at holde vores bryllup. Og det vil du sikkert også gerne vide. Der er ikke to bryllupper der er ens, men det kan stadig være fedt at få en oversigt over hvilke poster der er og hvad de cirka koster. So here goes…

  • Forsamlingshus: 5.000
  • Rengøring: 500
  • Servering: 8.000
  • Band: 15.000
  • Pynt i kirken: 620
  • Fotograf: 7.000
  • Invitationer: 381
  • Bordkort: 388
  • Pynt til forsamlingshus: 1.727
  • 10 stk. engangskameraer: 518
  • Fremkaldelse af engangskameraer: 600
  • Blomster + brudebuket: 1.425
  • Dansetime: 550
  • Mad + duge: 24.116
  • Drikkevarer: 10.294
  • Bryllupskage fra Kvickly bager: 2.500
  • Natmad: 1.339
  • Ringe 3.800

Tøj til bruden

  • Brudekjole: 6.500
  • Slør: 800
  • Bælte: 200
  • Sko: 369
  • Shorts: 50
  • Hår: 338
  • Strømpebånd: 50
  • Frisør: 1.050
  • Make-up: 450

Tøj til gommen

  • Jakkesæt: 5.800
  • Bælte: 175
  • Sko: 549
  • Strømper: 40
  • Boxershorts: 210

I alt: 100.389,-

Et billede fra vores bryllup taget af vores fotograf Allan Høgholm.

Et billede fra vores bryllup taget af vores fotograf Allan Høgholm.