15 danske split-test cases

Sidst opdateret: 28. mar 2016

15-danske-split-test-cases-topbanner

Dette indlæg er oprindelig udgivet 20. januar 2010 og er senest opdateret 28. marts 2016.

Der er efterhånden mange danskere der har set værdien i at split-teste og forhåbentlig bliver vi mange flere i fremtiden. Når man er helt ny i split-testing, kan det måske være svært at finde ud af præcis, hvad man bør teste.

Derfor har jeg samlet en liste over 15 danske split-test cases, som kan dig give inspiration til, hvilke elementer du kan teste. Har du ikke helt styr på det tekniske omkring split-testing, så kan du få hjælp fra denne guide.

NB: Det er vigtigt at nævne, at listen kun bør bruges som inspiration. Der bliver jævnligt delt split-test cases, hvor der ikke er samlet data nok til at resultatet er signifikant og derfor kan man ikke bruge resultatet til noget som helst – læs mere om det her og her. Sådanne cases er så vidt muligt frasorteret på nedenstående liste, men derfor er det stadig vigtigt at påpege at du ikke kan bruge andres split-test resultater på din egen side – det kan kun bruges til inspiration. Alle sider er forskellige, både med hensyn til design og målgruppe, så du skal selv køre testen, for at finde ud af om det også virker for dig.

1. Hvad giver flest sign-ups: PDF-guide eller konkurrence?

1-hvad-giver-flest-sign-ups-pdf-guide-eller-konkurrence
Mogens Møller er en mand der ved noget om konverteringsoptimering, og du kan finde mange spændende cases på hans blog. En af dem er denne case, om hvad der egentlig giver flest e-mail sign-ups: PDF-guide eller konkurrence?

Testen bliver foretaget via en slide-in boks (som du bl.a. selv kan få på dit site med Sleeknote.com). Slide-in boksen med konkurrencen resulterer, lidt overraskende, i hele 87,40% flere e-mail abonnenter ift. slide-in boksen med PDF-guiden.

2. Fortæl kunderne hvad de sparer – og tjen penge

2-fortael-kunderne-hvad-de-sparer-og-tjen-penge
I mange tilfælde kan det som kunde være besværligt at få et reelt billede af, hvad man egentlig sparer ved et givet produkt. Derfor lavede Anders Jonsson en test, hvor han indsatte besparelsen i selve købsknappen, så man ikke kunne undgå at se den.

Det medførte til en stigning på hele 15% på webshoppens samlet salg. De oplevede dog kun en stigning på 1 ud af 2 testede webshops. Hvilket tyder på, at det ikke er alle typer webshop der vil opleve en forbedring af sådan en ændring.

3. Øgede AdSense CTR med 109%

3-oegede-adsense-ctr-med-109
En sidebar kan distrahere dine læsere fra dit egentlige mål. Dette viser Jonathan Lindahl i denne test, hvor han tester hvilken effekt det har på antallet af klik på en AdSense annonce ved at fjerne hjemmesidens sidebar.

Antallet af klik på AdSense annoncen er hele 109% højere på siden uden sidebar ift. siden med sidebar. Det er noget af en ændring. Testen er desuden signifikant på et >99% konfidensinterval (dvs. den er meget signifikant).

4. Alfa Travel øgede konverteringsraten med 52,9%

4-alfa-travel-oegede-konverteringsraten-med-529
Denne case med rejsebureauet Alfa Travel viser, hvor stor betydning teksten og det grafiske design kan have for klik- og konverteringsraten. I testen tester de 4 forskellige CTA-knapper med forskelligt design og tekst.

Vinderen af testen forbedrer CTR med hele 33,3% og konverteringsraten med hele 52,9%. En ændring der kan mærkes på bundlinjen af et så stort bureau som Alfa Travel. Og en forbedring der blot kommer af en lille ændring i tekst og design.

5. Bed om mindre og få mere

5-bed-om-mindre-og-faa-mere
Jeg lavede en test på mit linkkatalog, hvor jeg testede om det betød noget for konverteringen, hvor mange felter man skulle udfylde for at tilmelde sit link. Resultatet af testen blev, ikke overraskende, at jo mindre information man skulle udfylde jo højere var konverteringsraten.

Dette hænger godt sammen med tankegangen i Steve Krug – Don’t Make Me Think som netop siger, at jo mere man tvinger brugeren til at tænke over de valg der skal foretages på nettet, jo større er risikoen for at brugeren giver op og forsvinder.

6. Split-test af farverne på dine CTA knapper

6-split-test-af-farverne-paa-dine-cta-knapper
En af de oplagte ting at teste er farverne på dine call-to-action knapper. Da du faktisk her kan opleve væsentlige forskel i konverteringen. Ole Gregersen har bl.a. i denne test oplevet en forbedring på 60,6% ved at bruge en grøn knap i stedet for en orange.

Det betyder dog ikke, at alle grønne knapper konverterer bedre end orange knapper, da det kommer an på mange andre ting (fx hvilke farver der ellers bruges på sitet m.m.). Derfor er det vigtigt, at du selv tester sådanne slags test i stedet for bare at implementere dem.

7. Font og White Space giver millioner på bundlinien

7-font-og-white-space-giver-millioner-paa-bundlinien
En korrekt brug af font og white space kan have en signifikant indflydelse på en sides konverteringsrate. Dette viser Søren Sprogø i denne case, hvor han opsætter en split-test for en produktside på webshoppen Bon’A Parte.

På original siden er der valgt en meget lille font og ustruktureret brug af white space. Dette og nogle andre ting retter Søren op på variationssiden. Resultatet: En stigning på 0,8%-point i konverteringen. Dvs. en stigning i den tocifrede millionstørrelse i den årlige omsætning.

8. Øgede webshop konvertering med 9,3% med TeamAuction

8-oegede-webshop-konvertering-med-93-med-teamauction
Konklusionen fra denne case må det være, at social proof kan have en signifikant indflydelse på konverteringen. I testen tester vildmedvin.dk, hvilken effekt det har at vise et logo fra TeamAuction med teksten “Vi støtter velgørenhed og sporten“.

TeamAuction er et koncept, hvor virksomheder kan donere produkter/ydelser til en auktion, hvor pengene går til sportsklubber/velgørenhedsorganisationer. Og vildmedvin.dk oplever en forbedring på intet mindre end 9,3% i deres konvertering at vise logoet og teksten.

9. Simpel split-test forbedrede konverteringen med 388,97%

9-simpel-split-test-forbedrede-konverteringen-med-38897
Dette er en case om, hvordan MCH var i stand til at øge interaktionen med kontaktformularen på UCHolsterbros forside fra en konverteringsrate på 0,10% til 0,48% (dvs. en forbedring på hele 388,97%).

I testen tester de 4 variationer. En hvor de inkluderer et billede, en hvor farven ændres, en hvor kontaktformularen åbnes ved load af siden og en hvor kontaktformularen bare er åben hele tiden. Og du kan inde i artiklen læse, hvilken en det er, der er vinderen.

10. Halvering af din forsides afvisningsprocent

10-halvering-af-din-forsides-afvisningsprocent
Her har Mogens Møller udført en spændende test på sin webshop, med henblik på at få halveret bounceraten på shoppens forside. Da testen begyndte var bounceraten 32% og den skulle gerne ende med at blive det halve.

I forsøget på at halvere bounceraten forsøger Mogens at simplificere hjemmesiden (fx ved at fjerne unødvendige felter), og det virker. Dette er et glimerende eksempel på, hvordan du kan øge din konvertering ved at fokusere på dine egentlige mål.

11. Optimeringsproces øgede Fleggaards konvertering med 43,5%

11-optimeringsproces-oegede-fleggaards-konvertering-med-435
Denne case er et glimerende eksempel på, hvordan en grundig analyse kan resultere i en højere konvertering. I casen har Bleau analyseret Fleggaards købsflow for at se, om der er noget der kan forbedres.

Og den ting de falder over er Fleggaards røde popup-vindue der dukker op, når folk trykker på “Tilføj til kurven”-knap. Ved en optimering af den, oplever de en forbedring i konverteringsraten på 43,5%. Noget der kan mærkes på bundlinjen hos Fleggaard.

12. Split-test af e-mærket på Coolstuff.dk

12-split-test-af-e-maerket-paa-coolstuff-dk
Patrick T. Rasmussen har lavet en spændende split-test af, hvilken effekt det har at vise e-mærket på ens webshop (i dette tilfælde bruges Coolstuff.dk) for konverteringsraten. Et emne som har været meget omdiskuteret, og som alle har en mening om.

Selvom testen har mere end 86.000 besøgende, viser testen ikke en klar signifikant forskel i konverteringsraten. Testen indikerer altså, at et e-mærke ikke øger en webshops konvertering, hvilket man måske ellers ville forvente.

13. Socialt støj koster knaster

13-socialt-stoej-koster-knaster
Dette er endnu en split-test fra Coolstuff.dk, dog denne gang lavet af Nikolaj Astrup. Han tester, hvilken effekt det har at rykke de sociale delingsknapper længere væk købsknappen for konverteringen. Dvs. så der er større fokus på købsknappen.

Resultatet er ret overvældende. 13,8% flere kliks på købsknappen, og små 9% flere ender med at købe. Derudover oplever de, lidt overraskende, faktisk et stigning på hele 122% i antallet af delinger på de sociale medier.

14. Trustpilot anmeldelser øgede konverteringen med 27,14%

14-trustpilot anmeldelser-oegede konverteringen-med-27-14-pct
Ligesom e-mærket, har der også altid været debat om, hvorvidt Trustpilot anmeldelser øger ens konvertering. Der er forskellige resultater af disse test. Men de fleste cases som jeg har læst, har Trustpilot øget konverteringen signifikant.

I denne case, har Trustpilot anmeldelser ude i sidebaren fx øget konverteringen for en webshop med hele 27,14 pct. Men det er dog altid en god ide at teste dette på din egen hjemmeside for at se, om du vil få de samme resultater.

15. Case: Ti-dobling af click-through-rate

15-case-ti-dobling-af-click-through-rate
Dette er ikke en case, som kan øge din hjemmesides konvertering. Nej, denne case kan lære dig, at få flere besøgende fra Google ved at øge din CTR i SERP. Martin Sølberg har i denne case nemlig været i stand til at ti-doble sin CTR i SERP.

Og hvordan har han så lige gjort: Jo, blot ved at skille sig ud fra de andre i søgeresultaterne. Fx ved at vise anmeldelser, lagerstatus og pris i SERP. Bruge store bogstaver i hans title tag og andre ting, som har skilt hans hjemmeside ud fra de andre.

Mangler der noget på listen?

Det er så de bedste danske cases, jeg har kunnet finde på nettet. Kender du til en der ikke er på listen, så smid gerne en kommentar herunder.